Mateřská škola Lipí se nachází v klidné části obce Lipí nedaleko Českých Budějovic. V blízkosti školy jsou lesy a louky. Škola leží mimo hlavní silnici vedoucí obcí.
Budova Mateřské školy Lipí byla postavena v roce 1977. Jedná se o dvoupatrovou budovu, přičemž v každém z pater se nachází jedna třída. Přízemní patro je dále rozšířeno o jídelnu, kuchyni a hospodářskou část budovy s kancelářemi a sklady. K mateřské škole přináleží rozsáhlá školní zahrada s dopravním hřištěm a vzrostlými stromy, které v létě poskytují stín. Děti mají možnost využití množství herních prvků a velkého pískoviště. V zimě je zahrada využívána i na bobování.
Dostupnost mateřské školy je ze dvou rovnoběžných ulic, které vedou z hlavní silnice vedoucí obcí Lipí. Parkování je možné v přilehlých ulicích.
Mateřská škola má dostatečně velké prostory, které vyhovují nejrůznějším skupinovým i individuálním činnostem dětí a odpovídají počtu dětí. Prostor všech tříd plně využíváme pro individuální i skupinovou hru dětí a pro společné činnosti spontánní a řízené.
Dětský nábytek splňuje estetické a antropometrické požadavky, odpovídá počtu dětí, je zdravotně nezávadný a bezpečný. Tělocvičné nářadí a náčiní je doplňováno a inovováno. Dětské záchodky a umyvadla se na jednotlivých třídách nacházejí v dostatečném počtu.
Hračky, pomůcky a materiály ke tvoření jsou průběžně obnovovány a doplňovány. Vše plně využívají jak pedagogové, tak děti samotné. Hraček i pomůcek je na jednotlivých třídách dostatek a odpovídají věku dětí.
Hračky jsou dětem volně přístupné. Pro jejich používání máme stanovena vnitřní pravidla. Materiál k činnostem výtvarným a pracovním je ukládán na určeném místě k volnému použití. Výrobky a výtvory si děti berou domů, nebo jsou využívány k výzdobě prostor školky. Prohlížet si je tak mohou děti, rodiče i veřejnost.
K mateřské škole náleží rozlehlá zahrada s pestrou škálou hraček a herních prvků. Součástí zahrady je dopravní hřiště, které děti využívají k jízdě na kolech, koloběžkách.
Všechny vnitřní i venkovní prostory mateřské školy splňují bezpečnostní a hygienické normy dle platných předpisů.
Dětem je poskytována plnohodnotná strava dle příslušných předpisů – vhodná skladba jídelníčku, zdravá technologie přípravy pokrmů a nápojů, dostatečné množství ovoce a zeleniny, mléka a mléčných výrobků. Děti mají stále k dispozici dostatek tekutin na viditelném a přístupném místě na třídách i při pobytu venku. Mezi jednotlivými pokrmy jsou dodržovány určené intervaly. Děti si mohou určit velikost porce, nejsou do jídla nuceny. Děti vedeme k samostatné obsluze podle svých možností a věku – přinášení jídla, odnášení nádobí, nalévání nápojů. Ve třídě Kočiček (starší děti) si děti samy mažou pomazánky. Pro rodiče je aktuální týdenní jídelníček vyvěšen na nástěnce a je pravidelně aktualizován také na webových stránkách školy a v systému Naše MŠ.
Je zajištěn pravidelný rytmus a řád, který je ale flexibilní a může se volně přizpůsobovat potřebám, aktuální situaci, počasí. Děti se v mateřské škole schází do 8:00, pokud ale rodič potřebuje přivést dítě později, je mu to umožněno.
Při každodenním pobytu venku využívají děti celého prostoru školní zahrady, kde mají pro svoji pohybovou činnost průlezky, houpačky, hrazdu, skluzavku, pískoviště, tříkolky, koloběžky, odrážedla, kola a další různé hračky. Při pěkném počasí je dopolední i odpolední program přesouván do prostor školní zahrady. Za nepříznivého počasí se děti vydávají do okolí školky, kde mají na určeném místě možnost se proběhnout. Na vycházce chodí děti ve dvojicích a učí se pohybovat v dopravním ruchu.
Po obědě děti na lehátku poslouchají pohádku a těm, které neusnou, je nabídnut klidový režim ve třídě, kterým neruší spící děti. Děti ze třídy Kočiček navíc před čtenou pohádkou na lehátku procvičují matematickou i čtenářskou pregramotnost, fantazii, vyjadřovací schopnosti.
Učitelé a provozní zaměstnanci se chovají podle zásad zdravého životního stylu, čímž dávají dětem přirozený příklad. Při řízených i volných činnostech je zdravý životní styl nenásilně zmiňován a vysvětlován.
Všichni zaměstnanci vytvářejí dětem takové prostředí, aby se cítily spokojeně a bezpečně. Nově příchozí děti mají dostatek času adaptovat se na nové prostředí a kamarády. Rodičům je po předchozí domluvě umožněna přítomnost ve třídě.
Všichni zaměstnanci reagují na potřeby dětí a napomáhají k jejich uspokojování. Děti nejsou neúměrně zatěžovány či neurotizovány spěchem a chvatem. Učitelé na potřeby dětí reagují citlivě, přirozeně, nenásilně.
Je nepřípustné, aby kdokoliv z personálu školy zesměšňoval či podceňoval děti. Všechny děti v naší škole mají stejná práva, stejné možnosti i stejné povinnosti. Volnost a osobní svoboda dětí je vyvážena potřebným řádem. Společně s dětmi vytváříme pravidla soužití v kolektivu:
Děti dostávají jasné a srozumitelné pokyny. Mateřská škola je přátelským společenstvím. Učitelky vedou děti podporujícím, sympatizujícím způsobem. Chovají se k dětem vstřícně, empaticky a naslouchají jim. Je vyloučena jakákoliv manipulace dětmi, stejně jako jakákoliv komunikace, kterou dítě pociťuje jako násilí. Zcela vyloučeno je vyhrožování dětem. Děti nesmějí být zbytečně organizovány. Učitelky nepodporují nezdravou soutěživost mezi dětmi.
Při všech činnostech je počítáno s aktivní spoluúčastí dítěte. Děti mají možnost rozhodovat o činnostech, o tématech, o cílech procházek. Ve třídě Kočiček pokládáme základy demokratického rozhodování. Vzdělávací nabídka je přizpůsobena věku a mentalitě dětí.
Učitelky pozitivně motivují děti k tomu, aby zkoušely nové věci, podporují jejich zájem a samostatné pokusy. Vyhodnocují konkrétní projevy a výkony dítěte, nikdy nepaušalizují. Výkony dítěte jsou hodnoceny přiměřeným pozitivním oceněním.
Děti jsou v každodenním kamarádském styku nejen s učitelkami, ale i s provozními pracovnicemi, které nazývají tetami. Všichni zaměstnanci školy se k dětem chovají tak, aby v nich děti nacházely podporu a oporu, aby svým chováním byly pro děti čitelné.
Učitelé podporují kamarádské vztahy dětí, všímají si, pokud je někdo z kolektivu vyčleňován. Svým chováním a nenásilným vedením vede děti k prosociálnímu chování jako prevenci šikany a jiných sociálně patologických jevů.
Režim dne je volný, flexibilní, pružný a může být upravován (v případě, že to vyplývá ze školního vzdělávacího programu, pořádání výletů, exkurzí, besídek, dětských dnů a podobných akcí). Pevně je stanovena pouze doba podávání jídla. Mezidobí je možno přizpůsobit aktuálním potřebám probíhajících vzdělávacích aktivit.
Do denního programu jsou zařazovány řízené zdravotně preventivní pohybové aktivity, zejména při ranní rozcvičce před dopolední svačinou. Poměr spontánních a řízených činností je v denním režimu vyváženy. Děti mají dostatek prostoru pro vlastní volbu her bez zbytečného organizování. Veškeré aktivity se snažíme organizovat tak, aby děti byly podněcovány k vlastní aktivitě a experimentování, aby se zapojovaly do organizace činností, pracovaly svým tempem. Děti mají možnost účastnit se společných činností v malých, středně velkých a velkých skupinách. Jsou vytvářeny podmínky pro individuální, skupinové i frontální činnosti.
Děti mají možnost využívat gauče na třídách, mají-li potřebu klidu. Má-li dítě problém chodit na toaletu s ostatními dětmi, je mu umožněno navštívit ji samostatně. Každé dítě má v šatně své místo označené značkou, se kterou je seznámeno. U stolečků ve třídách má každé dítě své místo, které mu poskytuje jistotu.
Lipí 103
373 84 Dubné
Telefon: 702 075 679
Telefon na odhlašení
stravy: 776 382 435